fotografija.ULUPUH.hr

VIZURA 2022

Ponovno pokretanje sustava

DRAŽENKA JALŠIĆ ERNEČIĆ
6.4.2022.

VIZURA 2022 // REBOOT, druga izložba recentnih radova članova Sekcije za fotografiju ULUPUH-a, uz predstavljanje radova gostujućih fotografa, namjeravala se baviti idejom obnavljanja pozitivne energije i povratka na početak fotografije i/ili promjene načina života. Nekako smo se nadali kako nakon vremena ekstrema, dolazi bolje vrijeme i ponovno pokretanje sustava. Temu izložbe nastojali smo prilagoditi vremenu, no isto tako naglasiti slojevitost i različite mogućnosti tumačenja. Pogled na promjene koje su se dogodile u protekle dvije godine nekako se činio primjeren, gotovo prigodan.

Pozitivan stav ni u snu nije pomislio kako ponovno pokrenuti sustavi padnu, događaji krenu u nepredviđenom smjeru pa ih treba pokretati iznova. I čekati neki novi početak. Nakon pandemije i potresa, nepredvidljivih situacija koje ni u najmračnijim noćnim morama nismo mogli zamišljati, proživljavamo nova ratna razaranja u srcu Evrope i sa zebnjom razmišljamo o mogućoj eskalaciji i distopiji koju smo, na ovim našim prostorima, svi nekako nastojali potisnuti iz sjećanja i krenuti dalje. Kako je u biti fotografa i fotografske umjetnosti pratiti scenu i uvijek iznova izoštriti vidno polje (pritom ne mislim na fokus u tehničkom smislu), gledanje sa svrhom temelj je dobre fotografije, a predan fotograf promatrajući svijet s vremenom izoštri svoja osjetila i ponekad vidi više i prije drugih.

REBOOT, POJAM PONOVNOG POKRETANJA SUSTAVA nalazimo u računalnoj terminologiji kao podizanje sustava iz osnovnih elemenata, kretanje ispočetka. U serijskog fikciji, ponovno podizanje sustava novi je početak uspostavljenog svemira i odbacivanje kontinuiteta. U fotografiji, tehnologije se napuštaju kako bi se počelo ispočetka, što stvarateljima fotografske slike omogućuje redefiniranje načina rada i otvaranje novih mogućnosti pričanja fotografske priče. Pokretanje novih procesa koncept je koji postoji od kad postoji fotografija. Preoblikovanje fotografskog medija i uvođenje novih tehnologija znači olakšavanje širokim masama koje nisu upoznate s tajnama nastajanja slike prihvaćanje različitih tehnoloških procesa, stilova i načina. U našim životima vrlo često vrijede ista pravila.

Kretanje ispočetka pravilo je koje fotografu tijekom radnog vijeka opetovano omogućuje ljepotu prvog puta. Osim novih digitalnih tehnologija, stari analogni fotografski procesi u posljednje se vrijeme revitaliziraju, pokreću i spajaju paralelne svjetove i različita razdoblja. Alternativni i avangardni fotografski procesi suprotstavljaju se lakoći mobitelne fotografije. Kamera novog mobitela i kvaliteta slike suprapostavlja se slici starog mobitela. Uz ponovno podizanje sustava, fotografi obnavljaju fotografiju kako bi privukli nove korisnike i potaknuli nove prihode. Ponovno pokretanje sustava može obnoviti interes za fotografiju. Reboot i remake nisu isto. Ponovno pokretanje pretpostavlja upoznavanje s izvornim fotografskim djelom, može posjedovati element igre i umjetnički pristup.

KRETANJE ISPOČETKA ne mora uvijek imati pozitivne konotacije. Sustavi nakon podizanja ponekad padaju, ruše se očekivanja. Ponekad je kretanje ispočetka prava noćna mora. Windows 10 zaglavi u beskonačnoj petlji ponovnog pokretanja. Nisu uvijek u pitanju napredne postavke, otklanjanje poteškoća i rješavanje problema koji nam zadaje računalo bez kojeg više nismo u mogućnosti normalno živjeti. Zapravo, krenuti ispočetka nije nimalo jednostavno. Nije lako odbaciti sigurnost ustaljenih navika i poznate situacije, otisnuti se u nepoznato, istraživati i prihvatiti novo. Nova mjesta, ljude, procese, tehnologije, načine. Ponekad je nova digitalna kamera u prvim danima prava gnjavaža.

Moj prijatelj Slikar svoje je prijenosno računalo bacio u jezero, premazao stare slike u bijelo i pripremio pedeset novih, netaknutih platna. I to je, na neki način, novi početak. Obnova frekvencije duha, ideje i inspiracije. Povratka riječi i svjetlu: Onome što je postalo u njoj bijaše život, i život bijaše svjetlo ljudima. I svjetlo svijetli u tami, i tama ga ne zamijeti. (Iv 1,1,-18) Ponovno pokretanje sustava u njegovom je slučaju povratak prvobitnoj Ideji i slikanju u kojem se ispravljaju pogreške i odbacuju automatizmi usvojenih načina zaglavljenih u petlji vlastite umjetnosti. Isto je i sa fotografijom u kojoj su novi počeci, procesi i smjena tehnologija pitanje vitalizma.

FOTOGRAFSKE REVOLUCIJE u protekla dva-tri stoljeća uvijek su pokretale seriju rasprava o kraju fotografije. Smrt fotografije očito nije moguća, jer svjetlo ne može umrijeti. Frekvencije u vidljivom i nevidljivom dijelu svjetla prilika su za novi početak bez predrasuda. Mogu li nas fotoni učiniti mudrijima i proširiti našu perspektivu? Čini se da mogu. Upravo vitalizam fotografske industrije to potvrđuje. Još je Seneka tvrdio kako Svaki novi početak dolazi s kraja drugog početka, a Platon kako je Početak najvažniji dio posla. Na kraju priče početak je novog iskustva koje nije uvijek linearno. Postoje različiti razlozi za promjenu, poboljšanje, bolji način.

Pronaći potrebu za promjenom u fotografiji i krenuti ispočetka najveći je izazov fotografu. Svako jutro novi je početak i svako umetanje kartice, role, plan filma ili staklene ploče u kameru novi je izazov kojeg autor stavlja pred sebe. Treba biti svjestan kako su svaki novi projekt i serija fotografija novi početak. Zapravo smo prilično daleko dogurali od prve plave foto knjige engleske botaničarke i fotografkinje Anne Atkins. To potvrđuje znakovita cijanotipija Janka Belaja koja nameće pitanje svih pitanja: Gdje smo i kuda idemo? Gdje su početak i kraj suvremene fotografije koja prihvaća hibridnost kao način u kojem nema pravila.

NOVI POČETAK promjenom postaje bolji, umjetnost se razvija i napreduje. Pitanje svih pitanja je što ponovno pokretanje sustava znači suvremenom umjetničkom fotografu. Činjenica je da svakom znači nešto drugo. Najčešće su u pitanju različiti oblici eskapizma, introspekcije, promišljanja. Povratak osnovama fotografije u kojoj se Janko Belaj, Robert Gojević i Miro Martinić okreću povijesnim fotografskim procesima, Damir Hoyka, Damir Klaić, Zoran Osrečak i Mario Periša preispitaju svjetlost i formu kao prapočetak svega, Zoran Alajbeg, Tomislav Dolenec, Roman Martin, Mare Milin, Karmen Orlić, Ljubo Gamulin i Maja Strgar Kurečić početak svog eskapizma nalaze u krajoliku, Živko Bačić, Ante Jaša, Ratko Mavar i Vladimir Vučinović u promišljanju oblika koje je stvorila ljudska ruka, Saša Ćetković, Marin Dražančić, Denis Gržetić, Lorna Kijurko, Anto Magzan, Tomislav Marić i Vladimir Šimunić nalaze ga u čovjeku, ljudskom liku i čudu života, dok Hrvoje Grgić i Alan Matuka preispituju vlastito Bivstvo i postojanje.

U tom kontekstu ovogodišnje gostovanje suvremenih fotografkinja iz Ukrajine ima daleko dublje značenje. Gera Artemova, Alena Grom, Polina Polikarpova, Julie Poly (Yulia Polyashchenko) i Elena Subach svoje nove početke nisu zamišljale i predviđale ni u najgorim noćnim morama. Serije koje predstavljamo, nastale prije rata, posjeduju nevjerojatnu težinu iščekivanja. Ponovno pokretanje sustava u Ukrajini tek predstoji.

DRUGA VIZURA ULUPUH-a svojom temom naglasak nastoji staviti na pozitivnu stranu života. Nakon ekstremnih vremena prije dvije godine nekako smo očekivali neke nove početke. Poslije potresa i rata dolazi mir. Obnova je neminovna faza u kojoj nastojimo postaviti temelje novog, boljeg života. Ponovno pokretanje sustava kao ideja o novom početku nastojala je nakon dvije godine ponovno okupiti članove Sekcije i nastaviti ideju redovnih bienalnih izložbi fotografija na zadanu temu. Među članicama ovogodišnjeg žirija svojevrsna je zvijezda suvremene američke fotografije Aline Smithson iz Los Angelesa, vizualna umjetnica, nastavnica fotografije, urednica s međunarodnim utjecajem i 2022 Hasselblad Heroine. Njezin uvid u pristigle fotografije privilegija svim autorima natječaja.

Članovi Sekcije i njihovi gosti, kolege i pripadnici iste branche (ovaj put je to pet suvremenih fotografkinja iz Ukrajine), nastojali su u svojim radovima izdvojiti ideju preuzetu iz žargona računalnih programera. Reboot ili ponovno pokretanje sustava u kontekstu fotografske umjetnosti ima prilično slojevito značenje. Medij fotografije neprekidno se mijenja i kretanje ispočetka način je razmišljanja koji uvjetuje vjeru u sebe i pozitivan stav prema životu. Svaki novi projekt osmišljen u glavi fotografa novi je početak. Reboot fotografske prakse. I za kraj, ako izuzmemo spavače kojima interakcija i dijalog sa suvremenicima nije od primarne važnosti, fotografi koji sudjeluju na izložbama Sekcije posjeduju nešto od romantičarskog duha kao autentičnog izvora estetskog doživljaja, stavljajući naglasak na zakon osjećaja koje je isticao Caspar David Friedrich.

Ključne riječi: suvremena fotografija, ULUPUH, Vizura, Reboot, bijenale, Zagreb, Ukrajina

pregledaj galeriju